maandag 1 augustus 2016

vakantie

Vorig jaar ben ik in de vakantie begonnen met een thema te werken;



Genesis
 
Graag wilde ik met dochterlief starten bij het begin.
We lezen haar regelmatig voor uit de kinderbijbel maar ik vind het ook belangrijk dat ze gaat begrijpen dat het niet zomaar verhalen zijn. 

Omdat ze nog jong is zal ze niet alles gelijk begrijpen maar als je, net als het Bijbellezen, steeds weer opnieuw begint zal er zeker wel iets blijven hangen. 

Omdat we het weekend naar de camping gingen vond ik het een mooi moment om te beginnen. Omdat ze 's avonds wat langer op mag blijven konden we deze avonden daar mooi voor gebruiken.  
Thuis begon ik met de voorbereidingen. Ik wilde echt bij het begin beginnen.  De schepping. 

Via het blog familynight kwam ik op het idee van het boekje over de schepping. Tijdens het zoeken vond ik ook cijfers. Dit bleek een gouden greep. Dochterlief bekeek ze bijna dagelijks en weet de dagen en gebeurtenissen aardig te benoemen. 
Al voor het inpakken vond dochterlief de spullen en wilde ze graag aan de slag. 
  
Omdat het kleuren toch te weinig interesse had, hebben we tussen uitstapjes gemaakt door te knippen en te plakken. Bij de derde dag de bomen en de planten en bij de vijfde dag de vogels en de vissen. Zelf maakte ik een kijkboek van de scheppingsdagen. 
 

De Ark

Dochterlief wilde graag door naar het volgende verhaal in de Bijbel.
Hoewel ik het verhaal van de zondeval niet wilde overslaan heb ik het toch gedaan.
Het lukte niet om een manier te vinden om het op een eenvoudige manier toch duidelijk te maken. 

In de kinderbijbel wordt kort genoemd dat het niet goed ging. De mensen maken ruzie en slaan elkaar zelfs dood.  Dan gaat het verhaal verder met Gods voornemen om de wereld te vernietigen en met Noach verder te gaan.

Na afloop maken we samen een boot die dochterlief mag verven. 
Mooie kleurtjes hè ;)

Dat ze het verhaal aardig gevolgd heeft laat de volgende dagen zien.
Bijna elke dag stapt Noach met de dieren in de ark.
En voor het eten is ook gezorgd.
later in de vakantie zijn we ook nog bij de Ark van Noach in Dordrecht gaan kijken (deze is nu weg maar ondanks de vrij prijzige entree heel goed te doen met jongeren)

Ik ga op reis en neem mee…
Na Noach gaan we verder met Abraham. Abraham ging op reis.  om hier alvast een start mee te maken begon ik over inpakken.
Papa gaat af en toe een nachtje logeren en dan moet er ook een koffer worden ingepakt. Wat neem je mee?  Voor een klein meisje best nog moeilijk maar als ik dingen opnoem wist ze het aardig aan te geven.
Op mijn vraag of de Bijbel ook mee moest antwoordde ze met "natuurlijk!".
We hadden een bijpassend werkje.

Gaan met God
In deze week dat we weer op de camping waren hebben we het gehad over Abraham. Tijdens de verwerking van het verhaal van Abraham zijn we gaan knutselen. 
Dochterlief had de tijd van haar leven. Kleuren is niets meer als je een schaar en lijm in je handen hebt gehad. Alles moest versierd worden.

Abraham moest vertrouwen op de Heer.  Hij wist niet waar hij naar toe zou gaan. 
Maar hij ging omdat de Heer dat vroeg. 
We zongen het lied : Abraham, Abraham,  verlaat je land....
en omdat de week nog lang duurde en dochterlief elke dag wilde knutselen had ik, gelukkig,  nog een paar werkjes. Tussendoor genoten we van het buiten zijn,  het water en het bos.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

fijn dat je reageert.
Alle berichten worden gelezen.
Mocht je bericht echter ongepast zijn dan zal ik deze verwijderen.